Jak zweryfikować pośrednika?

Sprzedaż nieruchomości to nie to samo co sprzedaż marchewki na targu. Poza pytaniem dotyczącym wynagrodzenia warto zadać także pośrednikowi kilka pytań dotyczących wymagań, które musi bądź powinien spełnić.

 1. Licencja zawodowa

Od stycznia 2014 r. - nie obowiązuje ! To znaczy, że każdy może być pośrednikiem, ale jednocześnie nie wiesz, z kim masz do czynienia.  Ponieważ w ustawie zniesiono także wymóg niekaralności, pośrednikiem może być ... przestępca. Aby w jakikolwiek sposób zabezpieczyć klientów przed nieuczciwymi pośrednikami Polska Federacja Rynku Nieruchomości uruchamia rejestr, w którym będzie można sprawdzić, czy pośrednik miał licencję, czy jest ubezpieczony, jakie odbył szkolenia.

2. Ubezpieczenie

Pośrednik powinien być ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania czynności pośrednictwa. Co to oznacza? Prosto mówiąc, gdyby pośrednik sprzedał nieruchomość obciążoną bądź z mankamentem natury prawnej bez wcześniejszego poinformowania o tym klienta i weryfikacji problemu, klient ma prawo dochodzić na drodze sądowej odszkodowania za straty jakie poniósł z niewłaściwego wykonania czynności przez pośrednika.

UWAGA:
Informacja o ubezpieczeniu musi być zawarta w umowie pośrednictwa.

 3. Umowa o pośrednictwo

Umowę należy przeczytać, zapytać, jeśli coś jest w niej niezrozumiałe.
Umowa musi być zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

 4. Staż i status firmy

W czasach kiedy pośrednikowi wszystko wolno i gdy nie obowiązują już licencje zawodowe należy zwrócić uwagę, jak długo firma działa na rynku nieruchomości, czy biuro być może jest tylko szybko zaaranżowaną prowizorką. Często zdarza się, że biuro nieruchomości nie posiada nawet nazwy, aby nie było możliwości jego szybkiej identyfikacji.

 5. Prowizje opłaty

Nieuczciwi „agenci” pobierają opłaty na etapie przekazywania danych adresowych nieruchomości przeznaczonych do wynajmu lub sprzedaży. Jeśli napotkasz na taką propozycję należy kategorycznie odstąpić od dalszej współpracy. Jest to pierwszy sygnał, że mamy do czynienia z „naciągaczem”.

UWAGA:
Prowizja za usługę powinna być pobierana przy finalizacji transakcji (ewentualnie częściowo przy umowie przedwstępnej), ale nigdy na początku współpracy.

Po zakończonej transakcji zawsze żądaj wydania faktury za czynności pośrednictwa. Rezygnacja przez Zamawiającego z otrzymania faktury powoduje brak odpowiedzialności cywilnej ze strony pośrednika.

 6. Opinia klientów

Nie zawsze duży szyld i reklama w telewizji świadczy o poziomie świadczonych usług. Niezależnie od dokonanego wyboru przed skorzystaniem z usługi warto zasięgnąć opinii znajomych, czy współpracowników na temat poziomu usług reprezentowanego przez dane biuro.
Zadowolony klient na pewno poleci biuro innym.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dotosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb klientów. Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki. Korzystanie z tej strony bez zmian ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

rozumiem